تاریخ مندی؛ مفهوم پوشیده و مبهم
نویسندگان
چکیده
[کتاب مقدس، کلید طبیعت نیستبلکه جزئی از آن است; بنابراین میباید آن را طبق همان قواعدی که برای شناخت هر امر تجربی صادق است، پژوهش کرد. اسپینوزا] (1) اشاره مترجم «نصر حامد ابوزید، متفکر پرآوازه مصری میکوشد تا از رهگذر قرائت ژرف میراث ادبیکلامی، عناصر سازنده عقل اسلامی را بررسی کند. او معتقد است که اگر بتوان تمدن یونان را «خرد بنیاد» دانست، بنابراین میتوان تمدن عربیاسلامی را نیز «متنبنیاد» انگاشت، از این رو کشف معنای متن [ نص] و بررسی سازوکارهای آن به دغدغه اصلی ابوزید بدل میشود. قرائتهای انتقادی ابوزید جملگی پای در سنت عمیق کلامیتفسیری دارد و متاثر از رویکرد نقد ادبیکلامی در پژوهشهای قرآنی است که چند دهه پیش از این، از سوی شیخ امین الخولی (1966-1895) پی افکنده شد و بعدها با تلاش شاگردانی چون محمد احمد خلفالله در کتاب «الفن القصصی فی القرآن الکریم» و شکری محمد عیاد در «من وصف القرآن الکریم، یومالدین و یوم الحساب»، رو به گسترش نهاد.
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر (فصلنامه علمی پژوهشی فلسفه و الاهیات)جلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۳۲۸-۳۲۷
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023